محمد طهمحمد طه، تا این لحظه: 12 سال و 4 ماه و 20 روز سن داره

بهشت زندگی

هفته های 21 22 23 24 بارداری

1390/4/20 13:00
نویسنده : مامان فاطمه
2,365 بازدید
اشتراک گذاری

 هفته 21 بارداری:

در این هفته از شفافیت پوست کودک کمی کاسته می شود، گلبولهای سفید خون کودک شروع به تولید می کنند. این دسته از سلولهای خونی مهمترین دفاع بدن در مقابله با بیماری وعفونت هستند. در این هفته زبان کودک بطور کامل شکل گرفته وجوانه های چشایی در روی زبان شروع به عمل می کنند. سیستم گوارشی کودک آب و قند را از مایع آمنیوتیک که کودک بلع می کند، جذب کرده ومواد دفعی را از طریق روده بزرگ دفع می کند. در این هفته وزن کودک 350 گرم و اندازه او حدود 20 سانتیمتر است.

در این هفته توصیه می شود مادران حتی در صورت عدم تمایل به استراحت ، جهت حفظ سلامتی خود وکودک ، درطول روز ساعاتی را به این امر اختصاص دهند. در این هفته ممکن است به طور مکرر احساس گرسنگی کنید . باید بدانید که این حالت کاملا" طبیعی است زیرا 10 هفته بعدی زمانی است که شما باید در حدود نیمی از وزن اضافی دوران بارداری را بدست آورید . بنا براین خوب و مناسب بخورید اما نه به جای دو نفر.

 هفته 22 بارداری :

در این هفته حواس چند گانه کودک و میزان هوشیاری او روز به روز بیشتر می شود. کودک در این هفته دارای ذخیره کامل نرون ها در مغز خود شده و حال با لمس بدن خود سعی در شناخت بدن ومحیط اطراف خود دارد . حس لامسه اولین حسی است که در کودک به بلوغ می رسد و کودک از این حس برای حرکت و خم کردن اعضاء،  شناخت محل اعضای مختلف بدن خود و شناخت چگونگی ارتباط اندامهای بدن استفاده می کند. در این هفته کودک می تواند صورت خود را بخوبی لمس نماید. درهنگام مکیدن انگشت شصت او قادر است هم انگشت را در دهان خود نماید ، و هم سرخود را به سمت دست خم کند. این وضعیت بعد از تولد نیز در کودک دیده می شود. با تکامل حواس چند گانه کودک ، او می تواند با استفاده از چشمان خود در داخل رحم حرکت نماید.

در این هفته اندازه کودک 21.5 سانتیمتر و وزن او حدود 400 گرم است.

در مادران نیز طی هفته های قبل ، حجم خون بدن ، با توجه به نیازهای بارداری افزایش قابل توجهی یافته است که بیشترین مقدار این افزایش حجم برای تشکیل پلاسماست. پلاسما بخش مایعی از خون است که باعث رقیقتر ساختن خون می شود. و این همان وضعیتی است که در زنان به عنوان کم خونی فیزیولوژیک شناخته می شود. اندازه گیری میزان غلظت خون با نام هماتوکریت hematocrit شناخته می شود. و میزان آن در خون با توجه به افزایش پلاسما در این هفته به کمترین میزان خود می رسد.

 

   هفته 23بارداری:

در این هفته حرکات کودک با قدرت بیشتری انجام می شود واغلب این حرکات در پاسخ به لمس شکم و یا بر اثر صدا ایجاد می شود. بطوریکه صدای بلند نزدیک شکم مادر ممکن است باعث پریدن و لگد زدن کودک شود . حتی گاهی ممکن است بر اثر بلع مایع آمنیوتیک توسط کودک ، او دچار سکسکه شود بطوریکه شما با هر بار سکسکه او انقباضی را حس خواهید کرد.اندازه کودک در این هفته 22.5 سانتیمتر وووزن او حدود 550 گرم است.

درمادر نیز تغییراتی بشکل زیر بوجود می اید: در این هفته ممکن است مادر متوجه انقباض بدون دردی شود . این انقباضات در اصل سبب سفت شدن عضلات رحم شده و تقریبا" در هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه طول می کشد . نام این انقباضات براکستون هیکس بوده و در تمام دوره بارداری ایجاد می شوند ولی شما آنها را تاقبل از این هفته حس نخواهید کرد. در واقع علت ایجاد این انقباضات کمک به رحم برای رشد و بهبود جریان خون رحمی است. گاه نیز ممکن است در این هفته درد سوزنی شکلی را در گوشه تحتانی شکم حس کنید. این وضعیت براثر کشش عضلات رحمی ایجاد شده وبا استراحت این وضعیت برطرف می گردد.

 هفته24 بارداری:

پوست کودک در این هفته هنوز هم بیش از اندازه نازک و چروکیده است. علت چروکیدگی پوست کودک به این علت است که هنوز ذخایر چربی زیر پوستی کافی در زیر پوست کودک ایجاد نشده است و رشد او بیشتر در جهت درازا صورت می گیرد. چینهایی نیز در طی این هفته بر روی کف دست وبندهای انگشت او ایجاد می شود. پلکهای کودک در این هفته هنوز بسته است واو قادر به باز کردن چشم هایش نیست. اندازه کودک در این هفته 22.8 سانتیمتر و وزن او حدود 580 گرم است.

از این هفته به بعد اضافه وزن مادر باردار با سرعت بیشتری همراه است. بدنبال بالا رفتن وزن ممکن است کفش های شما برایتان تنگ شود لذا راحتی پا در کفش خود را کنترل نمایید . جهت کم کردن فشردگی پاها می توانید در منزل با پای برهنه راه بروید . در زمان استراحت هر زمان که ممکن است پاهای خود را بالاتر از قلبتان قرار دهید.  در این هفته نیز ممکن است مشکلاتی را مانند کمردرد، مشکلات ادراری ، خستگی ، پادرد و... داشته باشید .

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به بهشت زندگی می باشد